default-header
HomeArtikelenZelf de regie houden dankzij inzicht in je kengetallen

Zelf de regie houden dankzij inzicht in je kengetallen

Zelf de regie houden dankzij inzicht in je kengetallen
woensdag 29 januari 2020

Onze teeltspecialist en adviseur Arno Bakkers hecht met zijn achtergrond in de mengvoerindustrie en financiële adviesbureaus veel waarde aan cijfers en structuur. In dit artikel beschrijft hij hoe waardevol je eigen ‘bedrijfscijfers’ kunnen zijn. Voorwaarde is dat je zelf aan de slag gaat!

Financiële & technische kengetallen

Wat wil ik, wat kan ik en wat mag ik? Wacht niet langer af en ga zelf met je financiële kengetallen (bijvoorbeeld: voerwinst per varken, per koe, per kip etc.)  en technische kengetallen (o.a. melkproductie, vleesproductie, eierproductie etc.) aan de slag. Dit zorgt voor een stukje bewustwording en geeft tegelijkertijd inzicht in de te varen koers. Door zelf je cijfers te analyseren kom je tot (nieuwe) inzichten en de ervaring leert dat ondernemers hierdoor de eigen kritische succesfactoren in beeld krijgen: waar licht de kritieke kostprijs per liter, per big, per kilogram vlees of per ei? Zijn dit de enige indicatoren voor je bedrijf of is er meer om in het oog te houden?

Onlangs ging ik op bezoek bij een melkveehouder die zijn eigen financiële en technische cijfers geanalyseerd had vanuit het verleden. Vervolgens was deze analyse vertaald en doorgetrokken richting de toekomst, met daarbij verschillende toekomstscenario’s uitgewerkt. Enkele belangrijke vragen die daarbij kunnen helpen, zijn:

  • Kan ik kosten verminderen zonder dat dit ten koste gaat van mijn resultaat?
  • Kan ik uitgaven doen om daarmee op andere kosten te besparen?
  • Wanneer ik op korte termijn minder uitgaven doe, welke consequenties heeft dit dan voor de lange termijn?
  • Wat wordt de kritieke kostprijs? Maar een ander kengetal kan natuurlijk ook: Wat wordt de kritieke melkproductie per koe?

Rendementsgedachte als uitgangspunt

Begroot altijd realistisch en spiegel je cijfers daarom ook aan realistische kengetallen. Ben je daarbij bewust van het feit dat er verschillende verbanden bestaan én ontstaan bij het al dan niet uitvoeren van acties. Kies je op een bepaald moment voor een besparing op een product/dienst, dan kan dit enerzijds direct minder kosten opleveren, maar anderzijds ook voor een lager resultaat zorgen. Probeer daarom altijd aan ‘de juiste knoppen te draaien’ en een rendementsgedachte in ogenschouw te nemen.

Door zelf inzicht te krijgen in je bedrijfssituatie, zorg je er in de meeste gevallen ook voor dat je zelf beslissingen kunt (blijven) nemen en daarmee de regie houdt. Naast inzicht zorgt het ook voor duidelijkheid en een stukje rust.

Onze tip: maak ieder kwartaal een goede analyse, zodat je kort op de cijfers blijft zitten en, indien nodig, snel en tijdig kunt ingrijpen op bijsturen. Daarmee zorg je ervoor dat je later niet voor onverwachtse verrassingen komt te staan. Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van een analyse? Of wil je graag eens sparren? Neem contact met ons op, want we helpen je graag op weg!

 

Arno Bakkers / arno@agrotechnics.nl / +31 6 83 42 57 25

Terug naar overzicht